2008-07-23

Vad vore en sommar utan böcker?

Jag har så klart läst en hel del böcker nu i sommar, dels har jag ju inte haft så mycket annat att göra och dels är ju jag personen som det sägs "Förekommer ej utan bok" om. Ja, det är sant. Det var ju kris när jag glömde (GLÖMDE!!) att ta med mig en bok på den åtta timmar långa bussrtesan till Sthlm. Jag överlevde dock, men mycket knappt. Tack och lov att min kära Petra, som också var min guide/värd i Sthlm, jobbar på Akademibokhandeln. Jag hade sen innan beställt en hög böcker av henne som jag tog emot när jag kom fram. Så min sommar var räddad. Anyways, tänkte göra en liten sammanfattning:
Amanda Svensson- Hey Dolly. Jag lånade den av Petra och hade ju sen innan hört hyllningarna om boken. Sanningen att säga bev jag lite besviken. Okej, hon skriver bra. Men jag är så trött på den typen av story. Tjejen som är stark i sin egen värld och av alla andra uppfattas som hon är störd. Nej, not for me.
Neil Gaiman & Michael Reaves- Interworld. Ja, den var bra. Inte den bästa Gaiman boken, men inte heller den sämsta. Spännande och underhållande. Observera att det är en ungdomsbok (jag vet inte om det spelar så stor roll, jag tycker att den i princip är som hans vuxenböcker).
Terry Pratchett- The colour of magic. Jag har bestämt mig för att samla på mig alla böckerna om Skivvärlden och det här är den första. Den är rolig och jag kan rekommendera den för alla som gillar fantastiska äventyr.
Bret Easton Ellis- Less than zero. Alla hans böcker handlar ju mer eller mindre om samma sak, tristess, depraverade rika människor som gör grymma saker för sitt eget nöje. Och det är brilliant. Jobbigt, men bra.
Martina Lowden- Allt. Jag har inte läst ut den. Återigen en debutant som jag blev besviken på. Alltför prententiöst och högtravande för min smak. Jag blev inte direkt fångad om jag säger så.
Birgitta Stenberg- Kärlek i Europa. Den först delen i hennes självbiografiska svit. Sjukt bra! Hennes liv är som en saga om det dekadenta konstnärslivets mörka baksida. Hon flyttar till Paris när hon är sexton där hon klarar sig på extremt lite pengar. Från Paris åker bland annat till Rom, Cannes och Capri. Väldigt läsvärt.
Ja, det var några av min lästa böcker i sommar. Och nu har jag lånat en trave av min moster, så det lär bli några fler innan sommaren är över.

Inga kommentarer: