2009-09-17

Buffalo '66

För några veckor sen såg jag Buffalo '66. Jag vill inleda med att säga att jag tycker att Vincent Gallo är sjukt het, men verkar vara ett fruktansvärt as. Och lite så känner jag inför den här filmen, Gallo och Christina Ricci är snygga, men filmen är så jävla misogyn och obehaglig att jag vill dö. Filmen börjar med att Gallo släpps från fängelset och medans han väntar på bussen blir han fruktansvärt kissnödig. Hans jakt på en toalett leder honom till någon slags dansstudio där han inte kan kissa eftersom en man tittar på hans kuk för länge. Istället ringer han till hans mamma och drar en hoper lögner som innebär att han och hans icke-existerande fru ska komma och hälsa på föräldrarna samma dag. Alltså kidnappar Gallo Christina Ricci, som är på danslektion. För mig är det oförklarligt att Ricci inte bara drar när de stannar så att Gallo slutligen ska få kissa. Men det gör hon inte, istället följer hon med till hans föräldrar och gör sitt bästa för att framställa Gallo som den ängel han inte är. Efter detta har han inte egentligen någon nytta av Ricci, men av någon outgrundlig anledning vill hon fortsätta hänga med denna fantastiska man*. Av någon anledning fortsätter de alltså umgås och det hela slutar med att Ricci når fram till Gallos stackars skadade själ och han kan för första gången vara NÄRA en annan människa.
Alltså. Jag. Dör.
Allvarligt, det hela är så sexistiskt att jag knappt kan fatta det.
Usch.

*Han är så klart skadad av sina känslokalla föräldrar som inte älskar honom och aldrig kramade honom när han var barn.

4 kommentarer:

frida sa...

du får väl forska i om man kan drabbas av sthlmsyndromet på en timme? Kanske går det, i synnerhet om man är en svag tjej.

Unknown sa...

True dat. Ska efterforskas genast. Verkar orimligt att hon verkligen inte drar när han står och pissar typ 10m bort. Men men.

frits sa...

Hon kanske gillar killar som är kissnödiga men som kan hålla sig länge? Hon kanske tom går igång på att bevaka den förlösande känsla som det är att få lätta på trycket efter lång väntan?

Unknown sa...

Hehehe!