2008-10-25

Du är tjock så du får inte vara med

Alltså allvarligt, igår när jag läste Belinda Olssons blogg blev jag så jävla sur. Jag tycker sedan innan hela den här grejen med att hon bantar "offentligt" är ganska töntig, och ja, det finns ju redan Du är vad du äter liksom. I det här inlägget skriver hon om det senaste programmet som de spelat in av Studio Belinda, där hennes gäster var Laila Bagge och Anna Skipper och hennes man. Jovisst det är väl fine and dandy. Men sen börjar hon skriva om vad de diskuterat, som bland annat artister och deras ansvar som förebilder. Varpå Laila Bagge tydligen säger till Skipper att hon inte behöver oroa sig för Bagge skulle aldrig signa en artist som var fet. Nej, så klart skulle hon inte det, för det skulle ju vara omoraliskt och att uppmuntra ungdomar att bli feta! Så kan vi ju inte ha det. Skandal! Alltså, jag känner lite för att strypa den där jävla Laila Bagge. Så det handlar alltså inte om huruvida personen kan sjunga och är en bra performer? Nej, tydligen handlar det enbart om utseende.
Denna jävla hälsofascism är ju helt bisarr! Låt folk se ut hur de vill för fan! Jag inser att det finns människor som mår dåligt av att vara överviktiga, och att det kan ligga andra problem bakom någons vikt. Men det kan ju inte vara helt uteslutet att en person som är "tjock" mår bra? Om en vänder på det hela, så är ju till exempel Hollywood fyllt av artister som är sjukligt smala, skulle Laila tacka nej till att arbeta med dem? Nej, jag tror inte det. Och så undrar jag lite vad tjock/överviktig betyder för Laila? Va? Alltså, den är förföljelsen av människor som har ett BMI högre än 20 börjar kännas lite obehaglig. Är det inte dags att göra ett program om människor som är för smala??? Det tycker jag. Uppenbarligen finns det människor som trivs med att vara överviktiga, och inte ser det som ett problem. Att komma och snacka om hälsorisker är väl legitimt till viss del, jag tycker att det ska finnas en förståelse för vad som händer med kroppen oavsett om du är för smal eller för tjock. Men att komma och säga att alla som är överviktiga inte vill vara det eller inte inse vilka risker det innebär, är ju att omyndigförklara en ganska stor grupp människor utan urskillning. Det finns människor som hoppar fallskärm eller klättrar i berg, inget av dessa två kan väl knappast beskrivas som riskfritt. Och det är ingen som sitter i teve och säger att "jag skulle anställa någon som hoppar bungyjump, för de kan ju inte vara riktigt kloka med tanke på alla risker".
Nej, nu tänker jag gå och äta en krämbulle.

Inga kommentarer: