2009-08-13

Älskar f-ordet!!

Unni Drougge har avsagt sig titeln som feminist. På grund av feministhatet. Det som blossade upp efter Liza Marklund-skandalen".
Jag blir så trött. Jag förstår inte varför någon skulle sluta kalla sig för feminist på grund av att EN person (i det här fallet Liza Marklund) har gjort något eller uttalat sig på ett sätt som en själv inte håller med om. Visst, jag tycker att just Liza Marklund skadade den feministiska rörelsen kring mäns våld mot kvinnor genom att agera som hon har gjort i samband med "Gömda". Men å andra sidan är det inte Lizas intention att förstöra, hon har ju trots allt jobbat oerhört mycket med just den här frågan. Vilket intresse skulle hon ha av att misskreditera sig själv? Men det här handlar inte om Liza Marklund. Det handlar om Unni Drougge och att hon avsäger sig feminismen. För all del, jag tycker att alla har rätt att ändra åskt, men son jag förstår det handlar det inte om det. Utan om att det finns personer som gör det obekvämt för Unni att kalla sig feminist. Personligen tror jag inte på en enhetlig feminism. Den finns nämligen inte. Feminister kan ha så oerhört vitt skilda åsikter, tänk radikalfeminister och queerfeminister. Inte ens målet för vad en vill uppnå är samma för alla. Visst, det finns någon slags grundläggande strävan mot ett samhälle utan förtryck, men det samhället kan se ut på tusen olika sätt.
Och jag tycker verkligen om Unni Drougge, framförallt som författare, men även för hennes rakhet och ärlighet runt hennes egna upplevelser av att leva i ett destruktivt förhållande.
Jag blir bara så ledsen. Varför låta någons handlingar smutsa ner en hel rörelse?

Inga kommentarer: