2008-08-24

Gin and juice

Jag stal en lista från Bondhustrun. Om böcker så klart.


Vilken bok läste du senast?
Playing for the ashes av Elizabeth George. Jag hade läst den förut, men jag hade glömt bort det. Typiskt.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Elemetarpartiklarna av Michel Houllebecq. Ganska bra. Han är besatt av sex.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Ingen aning, jag tror att det är mest kvinnliga men jag vet faktist inte.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra hälften” kvar o.s.v.?
Jag kollar nästan jämnt någon ur lång boken är, men det är mer som en rutinsak än en reflektion av vad jag tycker om boken. Ibland är det så klart för att jag tycker att boken är sjukt tråkig.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Ja, sen läser jag "klassiker" och böcker som mer eller mindre ingår i kanon. Det antar jag kommer från litt.vet kurserna. Ibland går jag bara på attraktionskraften hos boken i fråga. Jag <3 böcker.

När blir en bok för lång?
Ibland är en sida för lång. Ibland kan det inte bli för lång.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Ja, det gör jag.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Einsteins fru av Liv Strömquist. Eller Wasp Factory av Iain Banks.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Alltså för mig så känns det lie som ett svek, men det har ju hänt. Jag är osäker på vilken bok det kan ha varit senast. Eller nej, det är jag inte. Det var Allt av Martina Lowden. Way too pretentious för mig.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Ingen aning, jag antar att det är skönlitteratur av typen drama. (Jag vet inte ens om den genren finns, men liksom vad skulle det annars kallas?)

Rekommendera 5 författare:
Svårt... Kanske Joyce Carol Oates, Douglas Coupland, Bret Easton Ellis, Neil Gaiman och Jeanette Winterson.

Inga kommentarer: