2008-11-11

Böcker, böcker

Alltså Svensk Bokhandels ledare är så himla töntig och helt off. Det är ju så va, att Akademibokhandeln ska smalna av sitt utbud, strömlinjeforma och likriktade. Och ja, det kan en ju tycka vad en vill om. Men i SvBs ledare så skrivs om hur tråkigt det är att en av de sista "boklådorna" försvinner, och att en nu inte ens kan lita på Ackis för att få tag på sin obskyra litteratur (okej, det står inte obskyr, men nästan). När var Akademibokhandeln ett ställe en gick till för att hitta litteratur som inte finns någon annanstans? Va? Jag har då aldrig gjort det, personligen så tycker jag att de redan nu har ett ganska smalt och extremt marknadsanpassat utbud. Det är ju inte så mycket annat än storsäljare som ryms där direkt. Om jag letar efter en ovanlig bok, så gör jag det på det fruktade nätet eller på antikvariat eller på bokhandlar som Hallongrottan. Inte på Akademibokhandeln. Gör en det så kan en nog räkna med att en inte läser särskilt udda/ovanliga böcker.
Nej, nu ska jag äta mer scones och dricka te.

Inga kommentarer: