2008-11-24

Läslusen

Snott från bokhora.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Ja, det finns väl en del som jag har förträngt, men nu på senaste tiden så är det Daniel Sjölins "Världens sista roman". Jag klarade inte av att läsa klart den, dels för att jag inte alls blev fångad av den och dels för att jag ogillar hans språk oerhör mycket, särskilt hur äckligt han skriver ibland.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Jag har faktiskt ingen aning. Joyce Carol Oates författarskap har påverka mig på många sätt, Jeanette Winterson och Sara Stridsberg på grund av hur de skriver. Den bok som påverkade mig mest när jag var i tidiga tonåren var nog Marilyn Halversons "Vild och fri". Den är helt sönderläst. Nej, det går helt enkelt inte att välja en bok.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, jag blir rädd ganska ofta när jag läser. Dean Koontz "Psykopaten" gjorde ett väldigt bestående intryck dock, precis som Bret Easton Ellis "Lunar Park".

4. Vad använder du som bokmärke?
Olika, ibland blir det hundöron, men just nu är det mest ett bokmärke från Hallongrottan.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?

Eh, hela tiden typ. När jag äter, reser, innan jag ska sova, you name it. Dock mindre nu än när jag var yngre och faktiskt gick och läste.


6. Vad var den första bok du läste?
Ingen aning. En bok om Pinocchio kanske?

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket. Inbundna är ju finare, men de är så otympliga. Jag gillar att kunna gå runt med mina böcker.

8. Vilken bok läser du nu?
Jag håller på med Neil Bartletts "Skin Lane", plus lite böcker som jag håller på att avsluta.

9. Och vilken sida är du på?
Typ s. 30. Har precis börjat.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Jag klottrar inte, men lämnar ofta andra märken, såsom hundöron och matfläckar. Häromdagen tappade jag faktiskt en bok i toaletten. Jag undviker att göra sånt här när det är någon annans bok det handlar om.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, om jag bara går och botaniserar i bokhandeln eller biblioteket så spelar det jättestor roll. Om jag ska köpa också, jag vil ju helst att det ska vara fint..

12. Sidantalet, då?
Spelar ingen roll, om den är jättetjock kan jag behöva övertygas lite mer än annars.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Verkligen inte!

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, det händer ganska ofta, men inte lika ofta nu som när jag var yngre.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Jag tror inte det, tappat någon bok i huvudet har jag väl gjort, men inte så att jag skulle kalla det för en olycka.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Nej, jag gillar att äga! Daniel Sjölins kan jag tänka mig att ge bort om nu nån vill ha den.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, oftast.

18. Just det, läser du i badrummet?
Eh ja, vad skulle jag annars göra?

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver upp böcker jag vill köpa och böcker jag vill läsa i två olika listor, sedan följer jag inte dem alls.

Inga kommentarer: