2008-03-21

Nej, du får inte göra vad du vill

Jag tycker inte det. Jag tycker att det ska finnas lagar och bestämmelser, moraliska regler och dyl för att kontrollera hur vårt samhälle ska se ut. Därmed inte sagt att jag tycker att vi lever i en utopi när det gäller lagstiftningen, absolut inte. Men jag är emot prostitution och ännu är det ingen, sexarbetare eller inte, som har kommit med ett argument som har fått mig att se annorlunda på saken. Visst du kan välja att arbeta som prostituerad, det är inte olagligt. Men varje gång du säljer en sexuell tjänst låter du någon utföra en brottslig handling. Så är det. Enligt mig finns det inga skäl till att det ska vara tillåtet att köpa sexuella tjänster. Jag tycker nämligen inte att sex är en rättighet, det är inget människan behöver för att överleva (jo, visst om alla slutar ha sex så kommer vi att dö ut men.). Sex är trevligt och bra när det sker på lika villkor.
Även om det finns personer som trivs som sexarbetare finns det också människor som blir jävligt illa behandlade och så länge det på något sätt är en del av ekvationen sexarbete måste jag säga nej, det är inte okej.
Ps. Argumentet att "det är min kropp och jag gör vad jag vill med den", fungerar ju inte alls, det finns en massa andra saker man inte heller får göra med sin kropp. Droger är en grej som faller in under kategorin, "det här får du inte göra med din kropp". Du får inte visa din kropp naken på stan, en hel massa saker som man faktiskt inte får göra med sin kropp. (Rent tekniskt är det ju inte farligt att gå naken på stan, andra människor kan tycka att det är obehagligt, men inte mycket mer än så. Prostitution skulle jag vilja påstå har mycket fler konsekvenser än så.)

Inga kommentarer: