2009-11-17

Filmer jag tittade på när jag var liten

Eftersom jag gillar listor väldigt mycket så har jag letat upp 1001 filmer att se innan du dör respektive 1001 böcker... Jag har inte sett särskilt mycket av de filmer som finns på listan, det är mycket äldre filmer och det är inte riktigt min melodi. Men när jag satt och läste listan så upptäckte jag (så klart) att det var väldigt många av Ingmar Bergmans filmer som var med. Inte särskilt förvånande. I alla fall, jag har sett Fanny och Alexander typ tusen gånger, det är min mammas favoritfilm och den brukade väl gå på teve vid juletid? Förutom Fanny och Alexander är en av de första "vuxen"filmer jag har ett minne av är Pelle erövraren. Är inte det ganska konstiga filmer för en unge att ha sett? Jag var inte särskilt gammal när jag såg dessa filmer, typ åtta kanske?
Dessutom är de här scenerna ur dessa filmer jag har starkast minne av är:
1) Den danska ungen i Pelle erövraren juckar mot marken och säger något om att han har sex.
2) Storebrodern som försöker kasta sitt lillasyskon i vattnet mitt i vintern i Fanny och Alexander.
3)Sexscenen mellan Börje Ahlstedt och kvinnan som spelar hans fru (kommer ej ihåg vad hon heter nu) i Fanny och Alexander.

Inga kommentarer: