2009-11-03

Jakten på den billigaste datorn

Mardrömmen leta efter ny dator är äntligen över. Här sitter jag nu och myser med min nya Acer på tåget. Det känns som inledningen på en vacker relation. Jag och min dator (nej, sambo, jag kommer nog inte att döpa den här heller).
Men vägen hit har inte varit lätt. Det har varit en kamp, en kamp som inneburit blod, svett och tårar. Framförallt svett. Och ilska.
Den började för cirka två veckor sen när min före detta dator bestämde sig för att slutet var nära. Kanske var det för att jag hade lagt den i hög smutstvätt när jag var full. I alla fall, skärmen börjar flimra på två tredjedelar av ytan. Det fungerar inte jättebra att jobba då. Jag inser att en ny dator snart kommer att vara nödvändig, men jag ger inte upp! Jag får låna en skiva för att försöka boota om den, med följden att den inte krånglar på en vecka. Bra. Sedan börjar det igen. Och det funkar inte att boota om. Nej, den vill dö. Dagen efter bestämmer jag mig för att börja att titta efter en ny dator. Det går så där.
Jag börjar på Mobilia som hyser Elgiganten, Siba, Onoff och Expert. Det tar tid, är inte särskilt roligt, men jag måste göra det. Jag åker till Media markt. Media markt ligger i Stora Bernstorp. Det tar minst 40 minuter att åka dit med buss. Jag sätter mig på bussen och är på ganska dåligt humör när jag kommer fram. Det blir inte bättre av att de inte har den datorn jag vill ha. Den ska komma in i nästa (läs: den här) veckan. Visst, tänker jag och åker hem. Fortfarande utan dator.
Dagarna går och det är svårt att jobba och att få något överhuvudtaget gjort. Jag avgiftas dock relativt mycket från mitt behov att kolla facebook varannan minut. Det blir måndag. Jag ringer Media markts kundtjänst för att vara säker på om de har fått in datorn. Tjejen i kundtjänst säger javisst, de har den i lager. Alltså åker jag igen ut till Mm. 40 minuters restid. När jag kommer dit visar det sig att DE INTE ALLS HAR DEN JÄVLA DATORN I LAGER! Blir sur och åker hem.
Bestämmer mig för att gå till Mobilia igen och se om de ändå inte har någon dator som är okej. Jo, Expert har en som naturligtvis är slutsåld. Går hem. Funderar på att kasta ut teven genom fönstret. Men istället tar jag mig samman och bokar en tågbiljett till Åmål.
Idag åkte jag till Expert på Nova i LUND! Där fick jag äntligen min vackra dator. Tack och pris!

Inga kommentarer: