2009-11-29

Författare som definierar mitt läsande

Snott från bokhora. Kanske inte den bästa dagen att försöka komma ihåg vilka författare som har definierat mitt läsande, men eftersom jag är littnörd tänkte jag ändå försöka.

Jeanette Winterson
Fantastisk sagoberättare, queer romantiker. Jag föll första gången jag läste Lighthousekeeping och det blir bara bättre. Eller snarare, jag gillar inte allt hon skrivit lika mycket, men det som är bra är så fantastiskt jävla bra.

Joyce Carol Oates
Ja, vad ska en säga? Litterär gigant som producerar så sjukt mycket. Frågan är om jag någonsin kommer hinna läsa allt som hon skrivit. Skriver världens bästa personporträtt. Innan jag läste Oates visste jag inte ens att det gick att skriva fram en personlighet på det sättet.

Angela Carter
Jag älskar allt som hon har skrivit. Det tar ganska lång tid för mig att gå igenom hennes produktion eftersom hon skriver så sjukt jävla smart, vilken kvinna hon måste ha varit! Jag har alltid jättemycket att processa efter att jag har läst henne, på ett bra sätt alltså.

Bret Easton Ellis
Yta, våld, sex, blod och mer våld. Sjukt obehagligt, men väldigt talande för vårt konsumtionssamhälle (dagens tema! hehe) där yta betyder mer än innehåll. Drömmer alltid mardrömmar men kan ändå inte sluta läsa.

Magit Sandemo
Jag läste Sagan om Isfolket när jag var 12-13. Som en invigningsrit. Sex, relationer, magi, trolsk stämning, övernaturliga väsen, jag gillar det fortfarande även om själva språket lämnar en del att önska. Hon är också känd för att kvinnor ska ha fått hjälp med sitt tråkiga sexliv genom att läsa om demoner med jättepenisar och annat snuskigt hon skriver om.

Marilyn Halvorson
"Vild och fri", min bästa ungdomsbok, kanske den första som jag älskade sönder. Jag läste om den så många gånger att pärmen nästan lossnade. Här är det vildmark, hästar och vänskap. Så himla bra. Fortfarande.

Neil Gaiman
Åh, så roligt jag har haft det med Gaiman! Också superb sagoberättare, men helt annorlunda än Winterson. Fantastiska äventyr och övernaturliga fenomen. Lovely. Har skrivit om honom här.

Gabriel Garcia Marques
"Hundra år av ensamhet". Fick mig att upptäcka magisk realism. Må vara en machoman, men skriver ack så bra. Gillar tidshoppen, svårigheten att komma ihåg vem det är som är vem och vilken generation denne tillhör.

Åh, älskar böcker!

Inga kommentarer: