2008-05-01

Och så en lista!

Eller ja, snarare ett frågeformulär som jag har stulit från det här är vad jag säger.


1. Vilken bok läste du senast?

Jag har snart läst ut Elizabeth Wurtzels Prozac, min generations tröst. Innan dess var det Tatiana Tolstajas Därv.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Börja på, eh, jag ska avsluta Camus' Pesten och Lewis Carrolls Alice's adventures in Wonderland först och främst. Sen blir det kanske Maja Lundgrens Myggor och tigrar eller något annat spännande som ligger oläst.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Jag vet inte alls, troligtvis leder männen. Men jag kan inte lova något.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Jag brukar tänka på det ganska krasst, men så klart är det ju roligare när jag har nått hälften på vissa böcker än andra.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Eh, jag har ju en del favoritförfattare., men annars är det nog allt möjligt. Litteraturvetenskapen, kompisar, recensioner, bloggar, teve, ja i det flesta sammanhang som det förekommer böcker blir jag nog påverkad av. Ibland går jag bara runt på bibblan tar böcker som verkar roliga. Ja, jag är en nörd.

6. När blir en bok för lång?

Alltså, jag kan ju tycka att På spaning efter den tid som flytt är att ta i. Men å andra sida är den uppdelad i flera delar (som jag inte har läst). Jag tycker att en bok är för lång om den är kass. Typ alla Denise Rudbergs böcker, jag är ledsen Denise men jag skrev bättre när jag gick i femman. Mina historier om hästar var rätt actionspäckade om jag får säga det själv.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Hellre, om det är originalspråk.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Jag pratar inte så mycket om böcker (tror jag), men Neil Gaiman har jag nog tjatat en del om.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Ja, men det händer ytterst sällan. Om den ligger påbörjade och jag aldrig kommer mig för att avsluta den eller om mina ögon börjar blöda.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Det finns väldigt mycket skönlitteratur, alltså böcker om relationer, dramaböcker antar jag att det skulle kunna kallas för. Jag har också en ganska imponerade samling av Margit Sandemo böcker. Det finns mycket lite deckare, sci-fi och fantasy av typen drakar och demoner, faktaböcker finns det nog knappt alls. Jag har mindre seriealbum än vad jag önskar mig *hint*.

Inga kommentarer: