2008-05-01

Rasbiologi vs. könsessensialism


Jag undrar vad som egentligen är skillnaden mellan rasbiologi och den typ av essensialism/biologism som är relativt vanlig i debatten kring feminism och/eller kön? Jag menar för inte speciellt länge sedan var ju rasbiologin en respekterad vetenskap, inte minst i Sverige. Vad är det som säger att vi inte kommer att ha den synen på biologism och forskning om frågor om kön i framtiden? Enligt Anne Fausto- Sterling är det näst intill omöjligt att skillnader mellan individer beror på kön och inte på andra faktorer. Jag är inte jätteinsatt i hur forskning kring biologiska skillnader pga kön fungerar, men det verkar ju främst handla om att bevisa fördomar eller föreställningar om kön som redan finns. Jag förstår heller inte riktigt vad forskare vill uppnå med att forska om skillnader mellan könen (jag lämnar faktumet om att det alltid handlar om en binär könsuppfattning till ett senare tillfälle). Vem är det som vinner på att det finns skillnader mellan könen?
Som jag förstår det handlar ju resultaten oftast om att cementera uppfattningar om kön som redan finns, vilket alltså betyder att dessa föreställningar legitimeras. Jag är för att alla ska ha valmöjligheter, men vilka möjligheter skapas egentligen när denna binära och extremt stela syn på kön finns? Många kvinnor som är antifeminister verkar tro att alla feminister tycker att de är dumma spån som väljer att vara hemma med sina barn, eller vilka val de nu har gjort. Jag, personligen, tycker att det finns en problematik i att det är så många kvinnor som väljer att vara hemma och så få män som gör detsamma. Men jag fördömer ingen som gör det.
Att det dessutom skapar stela föreställningar om hur en kvinna resp. man ska vara och se ut gör det hela ännu värre. Jag har själv upplevt vilka reaktioner om orsakas av att någon utmanar bilden av hur en kvinna/man ska vara. Hur kan det vara så provocerande? Jag förstår verkligen, jag vill så gärna vet vem det är som vinner? Vad är det som är så jävla bra med att det eventuellt finns skillnader mellan könen?

Inga kommentarer: