2008-05-04

Vad är feminism?

Jag var inne på bloggportalen alldeles nyss och kollade in bloggar i kategorin feminism. På nästan alla listorna låg Isabella Lunds blogg. Och jag tänkte: "Nämen, den ska väl ändå inte vara är? Henne kan en ju inte kalla för feminist!". Va? Hur inskränkt är jag egentligen? Till saken hör också att jag inte vet speciellt mycket om Isabella Lund eller vad det står i hennes blogg, jag har bara besökt den någon enstaka gång. Jag har sett henne medverka i en debatt om den nya sexköpslagen också, men det är allt. Jag har egentligen ingen aning om vad som står i hennes blogg, eller hennes åsikter om feministiska frågor. Det enda jag egenligen vet är att hon arbetar för sexarbetares rättigheter. I frågor om sexarbete är jag ganska konservativ, jag är mot prostitution och porr (okej, det här är en oerhörd förenkling av av vad jag tycker, men basicly liksom.). Men jag kan ju inte basera mitt antagande om att hon inte är feminist på att vi har olika åsikter i vissa frågor.
Jag stör mig extremt mycket på antifeminister som gör antagande om att alla feminister har samma åsikter och ser på feminister som en homogen grupp, vilket är väldigt långt från sanningen, Sen går jag och gör det själv! Var är självinsikten liksom? Dessutom vet jag att det här inte är enda gången, jag har också ifrågasatt s.k särartsfeministers rätt att kalla sig feminister. Jag måste verkligen ta och skärpa mig, så här inskränkt är det ju bara inte okej att vara. Jag har ju knappast patent på begreppet feminism. Nej, nu blir det andra bullar och ett öppet sinne (eller ja, jag stller dörren på glänt åtminstone.)

Inga kommentarer: